София (България) – история на Европа

Холандският философ Салман: В България започва духовната история на Европа

От цялата история на Европа най-интересна ми се стори частта за България. Открих, че всички по-важни промени в европейското мислене са били подготвени като климат именно тук, във вашата страна. Преди да се развие гръцката култура е имало голяма подготовка в Тракия. А преди европейския Ренесанс са се появили богомилите. През 20 век, малко преди да започне ерата на новата духовност, Учителят Петър Дънов основава своята школа” – с това започва разказа си за “Историята на Европа” холандският философ Хари Салман – на чист български език. Той беше гост в София за премиерата на неговата книга “Европа. Континент с глобална мисия. Илюстрована духовна биография на Европа” (ИК “Кибеа”).Той е спокоен, усмихнат и учтиво оставя другите да се наприказват дори на премиерата на неговата собствена книга. Научил се е от Петър Дънов на духовна смиреност и интелектуална проникновеност.

Според Хари Салман същинската история на Европа започва 21 века преди Христос  на остров Крит. Цели 21 столетия континентът изгражда физическото си тяло, подобно на развитието на човека, който съзрява до тези години физически. Следващите 21 века след Христос се полагат на изграждането на душата. А през третото хилядолетие ще започне изграждането на духа на Европа – духовна зрялост и благородство, към каквото трябва да се стреми човекът, достигнал тази възраст. Според Хари Салман 42-та века европейско развитие до ден днешен отговарят на същата възраст в развитието на всеки човек, понеже 1 век в историята на континента отговаря на една човешка година, а всеки 7 години бележат завършването на определен цикъл от живота – отговарящ на ранното детство, юношеството и пубертета, младостта и съзряването, чак до старостта.

Периодът от 2100 до 1400 г преди н. е. бележи първите 7 години на европееца, когато той все още е играещо с кукли палаво хлапе и се намира в европейската „детска градина” на остров Крит.

От 1400 до 700 г. (7-14 години) преди н. е. детето пораства и започва бавно да се осъзнава чрез духовни проекции в мистерийните школи в Гърция и Тракия, където става посвещаването в митовете за герои и богове.

От 700-ата преди н. е. до 1–а година (14-21 годишна възраст) протичат пубертетът и юношеството, философските школи в Атина, Мала Азия и Южна Италия.

От 1-а г. до 700 г. (21 – 28 години) европеецът пребивава в катехизисни училища, монашески школи, където започва истинската еволюция на душата.

От 700 г. до 1400 г. (28-35 години) се развиват катедралните училища и университети от късното средновековие, утвърждават се правото на знанието и науката, и душата  се приземява и поема към рационалното си измерение, както един отговорен човек създава най-големите си материални блага именно в периода на разцвета на силите си.

След 1400 г. чак до началото на 20 век (35-42 години) европейският човек отново започва да се завръща към духовните смисли на живота. В противовес на тъмните сили от този период, се раждат духовните школи на Дънов и Щайнер, за да могат в началото на 21 век материално и духовно начало да се слеят в хилядите научни и езотерични кръгове и школи по цял свят, които проповядват идването на нова епоха – ерата на Водолея.

От 1971 г. пътуванията на Хари Салман го отвеждат до почти всички европейски страни. Той е направил задълбочени изследвания на културната и социална история на бивша Югославия, Полша, Чешката република, Русия и България. Говори български, хърватски, чешки, руски и сръбски, както и седем западноевропейски езика. Защитил е докторат по философия на образованието в Пражкия университет в Чешката Република. Преподавал е в Лайденския университет и в Института за социални изследвания в Хага, Холандия. Изнасял е лекции и е водил семинари по целия свят. Настоящите му изследвания са съсредоточени върху духовната история и социалните условия за развитието на нова духовна култура. Още от самото начало е заинтригуван от Източна Европа, „за която по онова време имаше толкова малко информация в западните книги, все едно е тера инкогнита и все едно нищо особено не се случва по тези земи, нито се е случвало в миналото, нито ще се случи за бъдеще”.

Хари Салман идва за първи път в България преди около десетина години заради две неща, за които само е слушал да се говори в Европа – това са богомилите и Петър Дънов. Качва се на езерата в Рила през август, където става част от танцуващите в бели дрехи по поляните. Учи почти в транс български език, защото иска да разбира по-добре думите на Учителя, когото смята за един от двамата духовни лидери на 20 век, другият е Рудолф Щайнер.

Днес светът е стигнал до повратна точка в своето развитие. Финансовата криза налага в цял свят коренна промяна в цялостния начин  на мислене.” Въпреки че говори като поредния гуру, с абсолютната увереност, че знае точната истина за всичко, Хари успява да запази излъчването си на обикновен, нормален човек, неподвластен на модерните изкушения за отнесена в облаците езотерика и мантри. Холандският учен се интересува от реалните факти и събития в живота на Стария континент, като се опитва да изведе изводи за духовността на непрекъснато променящия се европеец от суровия материал.

„Основният извод, който се налага от досега извървяния път и особено от разрушителните събития през 20 век е, че духовните сили в исторически план работят с не по-малка сила и във всяка една отделна личност и че в нашето лично подсъзнание има тъмни кътчета, където се крие много агресия и отрицателна енергия.” Според Салман лостът за нашето безсъзнателно управление от политиците и индустрията е в използването на скритите скритите кътчета в душата ни, а основната ни слабост, която отключва тъмните сили, е алчността.

Но освен подсъзнание всеки от нас има и свой висш духовен център вътре в себе си, който му помага да се ориентира, стига човек да пожелае да го послуша. Тези сили работят чрез нас и в общата ни човешка история. Така че, като се вгледаме в този мост между това, което ни се случва в личен план и световните събития, протичащи в глобален мащаб, можем да открием много паралели и да разберем как от нашето мислене днес зависи бъдещата история на света.”

Според холандския философ в настоящия момент човечеството се намира на един от своите кръстопътища. „Има много трудни за преодоляване регресивни сили, и те правят живота ни много тежък. И дори тази банкова криза ще доведе до един нов вид положително осъзнаване, че новите проблеми, независимо дали са в икономиката или друга сфера, повече не могат да бъдат решавани само от една държава или даже от цял континент, за колкото и голяма свръхсила да се смятат. Сегашната финансова криза беше създадена от Щатите. До този момент Америка създаваше много от проблемите на съвременния свят, а Европейският съюз трябваше да ги решава. Сега имаме нов президент в Америка и той изглежда по-дружелюбен към Европа. Струва ми се, че американците са притиснати повече от всякога в историята си до стената, при това този път не могат да обвиняват Осама или някой друг външен враг, а единствено собствената си алчност за власт и пари. Последните президентски избори показват, че са разбрали урока си и че са готови за промяна. Целият свят разчита и се надява новият американски президент да промени курса на налагане на американските интереси и политика на всяка цена и навсякъде по земното кълбо. Все пак съществуват и други гледни точки и е време  и те да бъдат чути. Смятам, че Европа ще има водеща роля в новата световна политика ”.

Друг основен извод от настоящата финансова криза на Хари Салман – „Досега паричният поток се ръководеше твърде хаотично. Сега се вижда, че той трябва да бъде контролиран. Необходима ни е по-висока степен на съзнание на харчене в глобален и в личен план. Всеки от нас ще бъде принуден от настоящата финансова криза да осъзнае къде са отивали досега парите му и да си направи по-добре сметката колко излишни неща си е купвал без да се замисля. Всички ние сме малки отражения на големите банки

Другите основни сектори, в които ни е необходима по-висока степен на осъзнаване, според холандския философ са образованието, което също трябва да се усъвършенства спрямо новите проблеми на света, а също и отношението ни към компютрите и техниката. „Всеки от нас трябва да се осъзнае като духовен лидер на своето най-близко обкръжение, трябва да отвори вратата, за да могат другите хора наблизо да влязат.”

Според Салман центрирането на човешкото съзнание в технологиите, които са изместили почти изцяло общуването, е в основата на днешните проблеми. Никак не е случайно, че кризата удря най-вече автомобилното и технологичните производства. „Днес ние общуваме много повече с автомобила си или с компютъра си, отколкото един с друг… Всеки от нас иска да има кола. И колите стават все повече и повече. Накрая  човек прекарва по-голямата част от живота си в задръствания и грижи за колата си.
Подобни заблуди важат и за нашето тяло и начините, по които съвременното нерационално хранене е свързано с много от модерните заболявания. Ние трябва да се учим отново на много основни човешки и напълно естествени за нашите предци умения, например как да спим. Съвременният човек е силно невротичен и вече не може да спи добре без лекарства”, казва Салман.

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
About Другата гледна точка

Не е страшно да си луд, страшното е ако го осъзнаваш. Думите могат да бъдат опасни. През повечето време предпочитаме да говорим кратко и с недомлъвки. Пропускаме много – има заличени места в езиковото ни общуване. Може би приемаме, че празнините ще бъдат запълнени от слушателя или че пропуснатото не е съществено. Вероятно не се замисляме, но и в двата случая има голяма разлика между това, което мислим, че сме казали и това, което слушателят мисли, че сме имали предвид, и това, което в крайна сметка е разбрал.